پاورپوینت بررسی خصوصیات روانی و فیزیکی کودکان جهت معماری پرورشگاه کودکان بخشی از مطلب « ... من آن وقت درباره ماجراهاي جنگل بسيار فكر كردم ، و به نوبه خود توانستم با مداد رنگي، اين تصوير را بكشم. شاهكار خود را به آدم بزرگ ها نشان دادم و از ايشان پرسيدم كه آيا از نقاشي من مي ترسيد. در جواب گفتند : چرا بترسيم ؟ كلاه كه ترس ندارد. اما نقاشي من شكل كلاه نبود ، تصوير مار بوآ بود كه فيلي را هضم مي كرد . آن وقت من شكم مار بوآ را كشيدم. تا آدم بزرگ ها بتوانند بفهمند آدم بزرگ ها هميشه نياز به توضيح دارند. آدم بزرگ ها به من نصحيت كردند كه كشيدن عكس مار بوآي باز يا بسته را كنار بگذارم و به جغرافيا و تاريخ و حساب و دستور بپردازم . اين بود كه در شش سالگي از كار زيباي نقاشي كشيدنم ، چون از نامرادي تصاويري كه كشيده بودم ، سرد شده بودم . آدم بزرگ ها هيچ وقت به تنهايي چيزي نمي فهمند و براي بچه ها هم خسته كننده است كه هميشه و هميشه به ايشان توضيح بدهند .»1 اين داستان معروف كه از زبان يك كودك بيان شده است ، به خوبي نشان مي دهد كه كودكان در دنيايي ديگر زندگي مي كنند و به جهان اطراف خويش به گونه اي ديگر مي نگرند . كودكان جهان را تنها مشاهده و تقليد نمي كنند ، بلكه تقسير مي كنند. اغلب متخصصين تعليم و تربيت تصديق مي كنند كه سال هاي پيش از دبستان در رشد ذهني، اجتماعي و عاطفي كودك، سال هاي بحراني هستند و كودكان رد سه سال اوليه زندگي چيزهاي مهمي مي آموزند ، پياژه روان شناس معروف سوئيسي مي گويد : « به كودك در سنين پيش دبستاني بايد فرصت بسياري براي رشد كاربردهاي حسي – حركتي داده شود. » ارائه محيط مناسب براي كاوش و دادن فرصت به او براي اظهار نظرياتش ، مهمترين راه رشد هوشي كودك به شمار مي رود. ار نظر پياژه توانايي هاي ذهني اي كه يك كودك در سن معيني داراست . به او امكان بروز انواع معيني از رفتارهاي عاطفي رامي دهد.در واقع بين رشد و يادگيري كودك رابطه ي مستقيم وجود دارد. پياژه چهار عامل را كه به رشد ذهني كمك ميكنند نام مي برد : 1- عواطف احساسي، كه انگيزه هايي براي يادگيري مي شود. 2- رشد جسمي، كه به تدريج كودك قادر به درك بيشتري مي شود. 3- تجربه، كه كودك ياد مي گيرد براي خودكشف كند. 4- تفويض اجتماعي ؛يا تعامل موثر با اشخاص ديگر، به خصوص والدين، معلمان و همبازيها. براي درس دادن به كودكان، كاركردن با آنها و حتي دوست داشتن شان ،آگاهي از مراحل رشد، نيازهاي روحي، عاطفي و اجتماعي آنها در هر مقطع سني، ضروري به نظر مي رسد و تنها با شناخت كامل و همه جانبه كودك است كه مي توان، آموزش هاي مناسب در محيطي امن و غني و مناسب با نيازهاي كودك به او داد، بنابراين در اين قسمت شناخت ويژگيهاي رواني كودكان از نقاشي هاي آنان، تاثير رنگ بر كودكان و كاربرد آن در طراحي فضاي متعلق به آنان و چگونگي محيط زندگي كودكان در شهرهاي امروز مورد بررسي قرار مي گيرد. شناخت ويژگي هاي رواني كودكان از نقاشي هاي آنان : يكي از روش هايي كه متخصصان امر روانشناسي كودك جهت دستيابي به ويژگي هاي رواني كودكان به آن پرداخته اند، پژوهش در نقاشي هاي كودكان بوده است، جنبه هاي كاربردي اين ويژگي هاي رواني مي تواند رد خلق فضاي متعلق به كودكان، راهگشا باشد ويژگي هاي مشتركي كه زا روي نقاشي هاي متعدد كودكان به دست آمده است، فهرست واردمعرفي مي گردد : 1- توجه كودك به خطوط عمودي در سنين اوليه زندگكي 2- عدم ثبات تخيل كودك بر يك موضوع خاص 3- شروع درك زيبايي شناسي كودك از ده سالگي 4- بروز تصورات ذهني كودكان در نقاشي هايشان ( اصل شفافيت ) 5- قرار گرفتن خود كودك در متن نقاشي 6- اهميت سطوح شيبدار ، نزد كودك 7- ظهور و بروز مفاهيم عاطفي در نسبت اندازه و فاصله اشياء به هم 8- اهميت عناصر و پديده هاي موجود در طبيعت ، به عنوان عوامل انگيزش تخيلات كودك 9- احساس ايمني و آرامش كودك در فضاهاي مانوس 10-تسلسل و گام به گام بودن روند يادگيري و شناخت كودك 11-توجه نوجوانان به فرم و شكل ظاهري بيش از محتوا 12- وحشت كودكان خجالتي از گم شدن در برابر فضاهاي بزرگ . 13- تنوع ترسيم خطوط ، جلوه گر عواطف مختلف 14- وجود نقاشي در وسط كاغذ نشانگر تمركز فكري كودك 15- نمايش حركت درنقاشي ، معرف هوش كودك . 16- حضور خانه به عنوان مكان امن در نقاشي كودك 17- قرارگيري كوچه در امتداد خانه 18- اهميت و تاثير رنگ در كودكان 19- نماد شكل دايره اي خورشيد ، بيانگر قدرت و صميمت 20- نماد آسمان ، مظهر پاكي و الهام دهي . 21- ترسيم حيوانات در نقاشي به عنوان وسيله اي براي بيان احساسات خاص . 22- ترسيم ماشين ، بيانگر تمايل به اجتماعي شدن . 23- وجود يادعاطفي در دور و نزديك ترسيم كردن اشخاص و اشياء . . 24- وجود الگو در نقاشي ها براي كسب هويت 25- نمايش خانه بدون پنجره و حزن آور در نقاشي كودكان داراي احساس ناخودآگاه افسردگي و شرمساري - اهميت و جذابيت انجام نقاشي براي كودك بدون توجه به نتيجه تحلیل نمونه هایی از نقاشی کودکان : به منظور تكميل موضوع در ادامه ، نمونه هايي از نقاشيهاي كودكان عادي در كنار كودكان پرورشگاهي مورد تحليل قرار ميگيرد، اين نمونه ها از كودكان شيرخوارگاه آمنه در كنار كودكان مهد كودك شيرخوارگاه ، گرفته شده است .( تحليل روانشناسي نقاشي ها با كمك خانم رشيدي مسئول خدمات مشاوره شيرخوارگاه آمنه صورت ، گرفته است . ) نقاشي شماره يك ، متعلق به يكي از كودكان پرورشگاهي است كه متاسفانه بدليل شرايط نامساعد زندگي دچار نوعي بيماري رواني است . كشيدن خانه اي با دوپا ، نشان ميدهد كه اين كودك ، خانه ثابت و با دوامي را براي خود احساس نميكند و دائما در حال نقل مكان ميباشد. در كنار خانه نيز بجز يكسري خطوط مبهم و درهم چيزي ، ديده نميشود كه نشان از تشويش و نگراني وي ميباشد . نقاشي شماره دو و سه متعلق به پسري بنام مسعود است كه يكي از كودكان ساكن شيرخوارگاه امنه مي باشد . اين كودك از نظر پزشكان يك بيمار رواني شناخته شده است . در هر دو نقاشي ، خانه بدون سرپناه ديده مي شود . اين موضوع بيانگر آن است كه اين كودك در خانه اي زندگي مي كند كه آن را تنها به اجبار پذيرفته است و هيچگونه احساس آرامش و امنيت نسبت به آن حادثه ندارد . وجود درياچه و كودك معلول بعنوان شاخص نقاشي ، مبين اين موضوع مي باشد كه اين كودك خود را فردي كاملا ناتوان مي بيند كه بسيار نياز به حمايت فردي بعنوان مادر ، در زندگي خود احساس مي كند. و.....
|