عمليات تراشـيدن سرد آسفالت يكي از كم هزينه ترين و مؤثرترين روشهاي شناخته شده براي نگهداري از راه ها اسـت. تراشـيدن آسـفالت هنگامي كـه قطر آسفالت بيشتر از ۱۰ سانتي متر است، در كاهش هزينه هاي نگهداري آسفالت شامل ديرتر خراب شدن دفعات بعدي و هزينه هاي نگهداري طولاني مدت بسيار كمك ميكند آسفالت برای نگه داری راه ها استفاده میشود وهدف اصلي از نگهداري راهها فراهم آوردن شرايط مطلوب و راحت رانندگي در تمام شرايط آب و هوايي است. عمليات تراشيدن سرد آسفالت يكي از كم هزينه ترين و مؤثرترين روشهاي شناخته شده براي نگهداري از راهها است وبرای این منظور از ماشین آسفالت تراش استفاده میشود. ماشين آسفالت تراش ماشين آسفالت تراش ماشيني است كه آسفالت خراب شده را مي تراشد تا بتوانيم به جاي آن آسفالت جديد بريزيم . عمل تراشيدن بوسيلة يك گردندة استوانه ايي شكل كه بر روي آن چندين تيغه نصب شده است انجام ميگيرد. مزایای استفاده از ماشين آسفالت تراش الف) پوشاندن مقطع جاده با مصالح جديد همچنين تاسيسات كار گذاشته شده در جاده مثل دريچة فاضلاب ، دريچه هاي ادارات برق و آب و ... هم سطح با جاده در كار باقي مي مانند. ب) قابل بازيافت بودن مواد تراشيده شده (آسفالت هاي قديمي) مشخصات فني، قدرت و ظرفيت قدرت موتور در محدوده 1200Hp , 40Hp عرض شیار تراشیده شده از 430cm , 36cm سرعت نقاله تا 300 m/min سرعت توليد براي آسفالت (با عرض كار ,430cm و عمق15(cm 36-27 متر مربع تعداد تيغه نصب شده روي استوانة برش با عرض,430سانتی متر بین15-40 عدد سرعت نسبتا زياد 300 m/min براي پر كردن تريلرهاي بلندي كه توسط كاميون كشنده در جلوي ماشين آسفالت تراش حركت مي كند، مناسب مي باشد. ماشين آسفالت تراش طوري طراحي شده است كه قادر است تمام انواع حركت ها و جابجايي ها را داشته و در گوشه ها (زاويه ها)، بن بست ها و مكانهاي محدود مانور داده و دور بزند و عمليات تراشيدن را به سادگي انجام مي دهد انواع حركت هاي ماشين آسفالت تراش چرخيدن چرخهاي جلو به تنهايي چرخيدن چرخهاي جلو و عقب در جهت همديگر (حركت خرچنگي) چرخيدن چرخهاي عقب و جلو مخالف جهت یکدیگر چرخيدن چرخهاي عقب به تنهايي انواع ماشين آسفالت تراش بدليل پيشرفت هايي كه در سيستم هاي مختلف اين ماشين بوجود آمده است، به چندين روش مي توان تقسيم بندي اين ماشين آلات را انجام داد. 1)تقسيم بندي براساس نوع چرخ : الف) چرخ لاستيكي ب) چرخ زنجيري چرخ زنجيري اين ماشين داراي 3 يا 4 زنجير است كه چرخ هاي جلو و عقب با يكديگر مي چرخند. اين ماشين براي استفاده در شهرها بايد قابليت مانور زيادي داشته باشد و اگر تنها با 2 زنجير طراحي مي شد، براي چرخيدن و مانور دادن در فضاهاي محدود شهري با مشكل مواجه مي گشت. 2)تقسيم بندي براساس تعداد چر خها : الف) 4چرخ ب) 3چرخ 4چرخ مانور راحت تر در كناره ها، تعادل بيشتري نسبت به نوع 3 چرخ، انواع 4 چرخ بدليل سطح تماس بيشتري كه با زمين دارند فشار كمتري به زمين وارد مي كنند و باعث مي شوند نسبت به انواع 3 چرخ ميزان فشردگي لايه هاي اسفالت و زيرسازي كمتر باشد 4)تقسيم بندي براساس درجه حرارت آسفالتي كه تراشيده ميشود: الف) ماشين آسفالت تراش سرد ب) ماشين آسفالت تراش پيش گرم كن ماشين آسفالت تراش سرد، آسفالت را در درجة حرارت محيط مي تراشد. در حاليكه ماشين هاي آسفالت پيش گرم كن ابتدا آسفالت را گرم كرده سپس آن را مي تراشد. سيستم گرمايش، گرما را تا عمق مطلوبي براي آسفالت تأمين مي كند و از شكستن تكه هاي آسفالت در حين تراشيدن جلوگيري ميكند. گرما بوسيلة هواي تحت فشار كه توسط مشعل گرم شده است تأمين ميشود. 4)تقسيم بندي براساس نوع تيغه و استوانه تيغها: الف) استوانه تيغة كم تعداد ب) استوانة تيغة پر تعداد ج) تيغه هاي مخصوص (صاف) 5) تقسيم بندي براساس نوع و تعداد موتور محرك : الف) يك موتور ب) دو موتور تأمين توان اين ماشين مي تواند توسط يك موتور و يا دو موتور صورت گيرد . توان اصلي مورد نياز اين ماشين شامل حركت ماشين و حركت استوانه ی تيغه هاست انواع دو موتور داراي يك موتور براي تأمين حركت رو به جل و ماشين و يك موتور براي تأمين حركت دوراني استوان ه هاي تيغه ها و نقاله حمل مواد است . در مواردي محدود ديده شده است كه در انواع دو موتور موتور تأمين حركت دوراني استوانة تيغه ها موتور الكتريكي بكار رفته ولي در كل تأمين توان براي اين ماشين توسط موتورهاي ديزل صورت مي گيرد........................................
|