پاورپوینت بررسی مباني نظري معماري پويايي و سياليت
نوشته شده توسط : safa
پاورپوینت بررسی مباني نظري معماري پويايي و سياليت

تاریخ ایجاد 02/12/1397 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 45 اسلاید   قیمت: 8800 تومان     تعدادمشاهده  4  


پاورپوینت بررسی مباني نظري معماري پويايي و سياليت 
 
بخشی از مطلب
بايد فضايي ايجاد شود که متناسب با فرهنگ خاص جوانان باشد‌يعني داراي حرکت،پويايي،سياليت و تنوع باشد وظيفه فرم‌هاي پويا در ساختمان نشان دادن نيروها و نمايش دادن مسيرها و بطور خلاصه جذاب کردن ساختمان است.
اين تحرک تنها در معماري داراي اهميت نيست بلکه‌يکي از مباني هر نوع لذت بصري است.به عقيده «رود لف ارنهايم» هر ادراکي‌يک بازي متقابل بين نقشه‌هاي جهت‌يافته است در ادراکي‌يک تحرک قوي‌يا ضعيف وجود دارد شدت اين پويايي بر حسب سبک و دوره ساختمان و معمار متغير است ساختماني که متقارن و داراي تناسباتي متعارف باشد پويايي را کمتر القا مي‌کند تا ساختماني که عناصر آن متضاد و پيچيده است.
مردم با حرکت و تغير نقطه ديدشان فرم کلي معماري را در ذهن تداعي مي‌کنند،معماري نيز نظم را براي مردم متجلي مي‌کند و اين مردم هستند که در حرکت تدريجي نظم فضا را درک مي‌کنند واين نظم در ذهن افراد پويايي و تحرک مي‌يابد و مردمي‌که معماري را تجربه مي‌کنند از اين پويايي تاثير مي‌گيرند،اما پويايي‌يک اثر متاثر از تناسب شکل آن است.
پويايي موضوع معماري نيست بلکه پيامد آن است.هدف معماري خلق‌يک مدل پويا است،جهان پويا است، خالق هستي پويا است ، ايستادگي محدوديت است پس معماري هندسه پويا نياز دارد.کل‌يوم هوفي شان (هر روز در مقام جديدي است) 
رايت: معماري بايد تکه اي از طبيعت باشد نه روي طبيعت بنا شود. 
در کتب و مقالات فلسفي از موارد بحث حرکت و سکون ظاهراً معلوم مي‌شود که بحث حرکت و سکون جزء مسايل علم طبيعي است و بدين جهت حکما عموماً جاي بحث حرکت را در علوم طبيعي قرار داده اند و در اين علم در باره بيان حرکت و بيان ماهيت و اقسام آن گفتگو کرده اند.ارسطو: بدون حرکت طبيعت محال و نا ممکن است.
4-2فضاي پويا 
در گذشته انديشه ثبات استوار بود بر پايداري چيزها دوام شکل آنها و روابط به ظاهر ذاتي شان.اما امروز ديگر در اين جهان قطعيت ثابت که الگوهاي تاويل ما از واقعيت بر آنها استوار بود وجود ندارد.
امروز اين جهان ثابت جاي خود را به جهان سيال داده است که در آن پايداري و ثبات که اين همه به آن نياز داريم ديگر داده اي معين و مشخص نيست.بلکه چيزي است که بايد با خواست و اراده به دست آيد و اين ثبات اگر وجود داشته باشد نتيجه‌يک پروژه است.
يک چرخه کوچک چند چرخه کوچک و بعد چرخه بزرگ گيتيانگاه فنا - واژه اي که هيچ گاه به وجود نمي‌رسد -فنا در‌يک چرخه بزرگ جايي ندارد اما حرکت اينجا هميشگي است.
لحظه‌هايي پيش روي ما ايستاده است.لحظه‌هايي خالي که مي‌تواند از هر چيز پر شود و در هر چيز تمام شود.پيش رويمان سکوت امروز زمان هياهو ديروز زمان در آرامي‌يک‌ياد و ما ساکنان هميشگي فضاي سيال هستيم.
حرکت فنا و عدم نيست بلکه تجلي‌يک نيروي بالقوه از گونه اي به گونه ديگر است.چرخه اي که عدم در آن جايي ندارد.فضاي پويا نيز فضاي فنا نيست.خاموش نخواهد شد.از چشم اندازي به چشم انداز ديگر معاوضه خواهد شد.
فضاي پويا فضايي است که امتداد خاطره ذهني ما را مي‌شکند خاطره ذهني ما را و آنچه که ما همواره در امتداد‌يک رخداد به انتظار خواهيم نشست.
«هيدگر»معنا را رسيدن به جايي دانسته بود که از پيش وجود دارد جايي که نمي‌تواند‌يکسر دستاورد ساختن معنا باشد.
هر لحظه از فضا داراي کيفيت منحصر به ويژ گي‌هاي خود است و از لحظه ديگر فضا قابل بازشناسي است از لحظه قبل مي‌گريزد و به لحظه بعد مي‌پيوندد.
فضاي پويا فضاي اجراي سيال است فضاي اجراي دگرديس شايد فضاي به کار بستن نظريه دگرديسي‌هاي دکارتي است.1890 "هانري پوکارد"قابليت تغيير شکل‌يافتن فضايي را که افراد عملاً آن را درک مي‌کنند از طريق رياضي اثبات کرد به طوري که ديگر معنايي نداشت که شناساننده جهاني لايتغير را تصور کند که در آن مشاهده گر مي‌بايست ابزارهاي گيرندهايش را با نهايت امانتداري تنظيم کند.
فضاي حال ديگر بسط افقي عمودي‌يا مايل نيست و در عوض از فضايي به فضاي ديگر مي‌جهد.بي هيچ ثباتي.فضا همچون‌يک حادثه خوانده مي‌شود نه چون‌يک مکان و مي‌توان آن را با نهايت امانتداري تنظيم کند.
 
4-2-1عوامل سازنده فضاي پويا 
در فضاي پويا دو مشخصه مهم و اصلي مطرح مي‌گردد که ايجاد حرکت مي‌کند: مسير و سرعت 
مسير
مسير همان مکانيسم کشف فضاست و اين مکانيسم به اندازه ساختار کالبدي فضا اهميت دارد.به عنوان مثال قابل مشاهده بودن فضاي ساده چادر سيرک از طرف سبب تفاوت در ادراک آني تماشاچيان مي‌شود 
سرعت
فضاي خياباني براي‌يک فرد پياده و‌يک راننده اتومبيل به دو گونه کامل  متفاوت مطرح است. با افزايش سرعت ماشين، توجه راننده به فرم، معطوف به ابعاد کلان فرم‌يعني ساختار فرم مي‌شود و در سرعت پايين توجه فرد پياده به ابعاد خرد چون جزييات و بافت است. سرعت، فضا را به دليل وابسته بودن به زمان به پديده اي چهار بعدي تبديل مي‌کند.در حاليکه فرم پديده اي سه بعدي است. 
همچنين قابل ذکر است که بر انگيختن هر‌يک از ادراکات پنجگانه انساني، تاثير بسزايي در سرعت حرکت در فضا ايجاد مي‌کند.
ريزفضاهاي پويا 
هر فضاي معماري توده اي از ريز فضاهاي همنواست.«کريستين نور برک شولتر» در کتابي با عنوان «هستي، فضا، معماري» اجزاء تشکيل دهنده فضا را به آرامي‌و احتياط از‌يکديگر دور کرده است. فضاي معماري پويا نيز از ريز فضاهاي ريز تشکيل‌يافته است:
 
و.....


کلمات کلیدی مرتبط:
مباني نظري معماري ,پويايي و سياليت ,پاورپوینت بررسی ,طرح معماري , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی عرفان در معماری
پاورپوینت بررسی مباني نظري حرکت در معماري
پاورپوینت بررسی مبانی نظری توسعه فرهنگي و احداث فرهنگسراها
پاورپوینت بررسی خصوصیات روانی و فیزیکی کودکان جهت معماری پرورشگاه کودکان
پاورپوینت بررسی تاریخچه حمایت از اطفال و فرزندان یتیم و بی سرپرست در ایران
پاورپوینت بررسی انواع سیستم ها و روشهای نگهداری کودکان بی سرپرست
پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی خانه نگهداری کودکان بی سرپرست
پاورپوینت بررسی تاریخچه و مبانی طراحی معماری یتیم خانه
پاورپوینت بررسی مبانی نظری طراحی پرورشگاه کودکان بی سرپرست
پاورپوینت بررسی مطالعات اولیه طراحی خانه اي براي بچه هاي بي سرپرست
پاورپوینت بررسی مفهوم معنویت در معماری ایرانی
بررسی تقابل سنت و مدرنیته در معماری
دانلود بررسی حرکت در معماری پاورپوینت
پاورپوینت بررسی و تحلیل فضا در معماری
بررسی آرامش در معماری
پاورپوینت بررسی گشتالت در معماری
پاورپوینت بررسی تحلیلی معنا در معماري ايراني
پاورپوینت بررسی معماري روستايي
دانلود,پاورپوینت رابطه هنر و اثر هنری,pptx
دانلود,پاورپوینت خلاصه درس مبانی نظری,pptx
 




:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: