پاورپوینت بررسی ارتباط فرهنگ ، هنر و معماری بخشی از مطلب برای گشودن گره از مشکل تعریف هنر و چیستی آن به چند تعریف ارائهشده اشاره میکنیم: هنر کوششی است برای آفرینش صور لذتبخش و یا خلق زیبایی. هنر عبارت است از انعکاس تجارب هر نسل، طبق قواعد و شرایط زمان و مکان و یا به عبارت دیگر هنر ترجمان زندگی یا بیان زندگی از نقطه نظری خاص است. هنر تقلید انعکاس صرف جهان و طبیعت است. یعنی آیینهای است که به دست هنرمند پیش روی جهان ایستاده و آن را عینا منعکس میسازد. هنر عبارت است از ضبط یا بیان زیباییهایی که ضمیر هنرمند از جهان دریافته و از آن لذت برده است. و... مرحله خلق یا ایجاد یا ابداع مهمترین مراحل هنر است. دنیا و اشیاء جهان در برابر حواس هنرمند قرار گرفته است. حالتی خاص در برابر جهان و اشیاء جهان به هنرمند دست میدهد. پس هنر خلق خود را بیشتر مرهون هنرمند است که در زمان معین در اوضاع و شرایط خاص محیط زندگی میکند. در مرحله خلق هنری دید خاص هنرمند حتی از موضوع و بدل نیز مهمتر است. زیرا همین دید خاص است که باعث میشود درباره موضوع واحد از هر زبانی سخن تازه و غیرمکرر بشنویم. در حقیقت فرق میان طبیعت با هنر در این است که طبیعت آنچه را دارد بیمحابا و به رایگان در معرض نمایش قرار میدهد به همه چیز نظر یکسان دارد و بیاعتنا است. در تاریخ هنر و در علم زیباشناسی صرفاً از هنرهای زیبا و ظریف بحث میشود که هدف آنها زیبایی است. اما هنرهای مفید که از آنها فایدهها و سودی منظور است و زیبایی آنها در درجه دوم اهمیت قرار دارد و بدان نسبت است که از فایده نکاهد چندان که مورد توجه قرار نمیگیرد. هنرهای مفید را میتوان صنعت نام نهاد. هنرهای زیبا را معمولاً به دو دسته تقسیم میکنند و این واژه نخستین مرتبه در قرن 16 توسط فرانچسکو دوپولاندا به کار رفت و هنرهایی مانند شعر، موسیقی، نقاشی، معماری و رقص را جز هنرهای زیبا به شمار آورد. 1. هنرهای پلاستیک که مربوط به قوه باصرهاند، مانند نقاشی، معماری، حجاری، رقص، سینما، تئاتر. 2. هنرهای فونهتیک که مربوط به سامعهاند و شامل شعر و موسیقی و ادبیات هستند. البته تقسیمبندی فوق قطعی نیست چون در حقیقت بیشتر هنرها در آن واحدها مربوط به هر دو حس سامعه و باصره میگردند. هنر به عنوان زیرساخت فرهنگ ریچارد ولهایم در کتاب هنر و موضوعش مینویسد: «هنر نیز شکلی از زندگی است به نظر او زندگی مجموعه پیچیدهای است از عادتها، تجربهها، مهارتها که زبان با آن همیشه است آنها نمیتوانند عمل کند، در مقابل آنها نیز نمیتوانند بدون آن زبان باز شناخته شوند، هیچ تجربه معنایی نمیتواند بیرون زبان دانسته شود.» علی شریعتی مخاطب هنر را همه انسانها میدانند و هنر را مقولهای دینی و انسانی برمیشمارد. «هنر یک مقوله دینی است و یک حقیق متعالی و مقدس است که نجاتبخش است و همچنین یک رسالت مافوق مادی و متعالی و صددرصد انسانی دارد. ما باید بر روی خویش بایستیم و باید از سرچشمههای اصیل فرهنگی خویش تغذیه کنیم و باید از خبرگی غرق شدن بیاراده در ارزشها و قالبهای فرهنگی به خود بازگردیم.» امروزه این حقیقت بر همه اهل اندیشه و صاحبان نظر روشن است که امور هنری شاخصترین، مؤثرترین و پایدارترین شکل فعالیتهای فرهنگی است. بیتردید ذهن هر خردمندی نفوذ و عمق یک پیام اخلاقی انسانی که توسط یک قالب هنری مثل نمایش فیلم و با صورتها دیگر هنری عرضه میشود را به مراتب وسیعتر از ارائه آن پیام در قالب دیگر ارزیابی خواهد کرد، دقیقاً به همین دلیل امروزه بهترین ارکان، مراکز و مجتمعهای فرهنگی را محلهای اجرای نمایش، فیلم و نمایشگاههای متنوع هنری شکل میدهند. ج) مشکلات تربیتی: که موجب اختلافات خانوادگی، دوری از محیطهای بزرگ، عدم آشنایی به امور سالم، 0وقتگذرانی و عدم آشنایی و دسترسی به فعالیتهای گوناگون فرهنگی و هنری میگردد. و.......
|